Koncept VOLNÉHO PRODEJE květin v květinovém obchodě
Pod pojmem volný prodej, si každý může představit něco jiného, my jsme tak nazvali způsob prodeje květinových inspirací zákazníkovi v květinových obchodech tak, aby si mohl sám zákazník doma nebo v prostředí, kde se zdržuje např. práce apod., pravidelně vytvořit vázu s naaranžovanými květinami dle svých schopností a možností.
Jistě, není to nic nového pod sluncem, naopak je to velmi opomíjeno a velmi málo využíváno.
Zamysleli jste se někdy nad tím, jestli každý zákazník, který vejde do květinové prodejny, tam opravdu vstupuje proto, že si jde koupit vázanou kytici nebo něco podobného?
Častá odpověď možná bude, že určitě – pro co jiného.
Popravdě, je to ale trochu málo proti tomu, co by mohlo být, kdybychom vedli zákazníky ke vztahu, že květiny jsou přirozenou součásti života.
Muži(alespoň drtivá většina z nich), kteří příjdou do květinářství , většinou ani nic více neočekávají než uvázanou kytici, nejlépe tu, která se bude obdarované líbit a za kterou bude pochválený. Ženy, naopak očekávají a hledají mnohem více než jen uvázanou kytici.
Ženy hledají inspiraci, jak zútulnit domacnost nebo hledají potěšení z květin pro sebe nebo své blízké. Jsou to právě ženy, které mají mnohem větší potřebu si vytvářet prostředí domova podle svého ale rozhodně nechtějí za to hodně utrácet.
A tomuto účelu je určen koncept volného prodeje.
Jeho smysl spočívá, že v květinovém obchodě je na určeném a označeném místě, připravená inspirace v podobě naaranžované vázy nebo nějakého jednoduchého aranžmá. Vedle toho jsou pak vystaveny i jednotlivé prvky aranžmá k zakoupení. Důležité je ovšem ono oslovení zákazníků, aby pochopili, že si toto aranžmá mohou vytvořit doma sami. Bez tohoto oslovení bude často tento záměr zcela nepochopen a nebude se prodávat.
Koncept volného prodeje má oslovit ty zákazníky nebo spíše zákaznice, že i v květinovém obchodě si mohou zakoupit květiny či jiné maličkosti, jen tak pro vlastní naaranžování.
Co se vlastně potom stane s takovou zákaznicí – přestane chodit pro vázané kytice?
Možná bude většina květinářů překvapena, že naopak. Kromě vázaných kytic pro důležité životní situace, si tyto zákaznice budou chodit pravidelně pro něco malého do vázy nebo na stůl apod. A kromě toho, do květinového obchodu tak zajdou vícekrát v roce, než jen když potřebují onu vázanou kytici.
Jsou tu ještě další důležité momenty, které je potřeba zmínit.
Pokud květinový obchod funguje správně a pravidelně obměňuje interiér dle nastávající sezony, rozhodně tím inspiruje a vede zákaznice k podobným úpravám ve svých domovech. Změny nemusí být vždy veliké, a i drobnosti dělají hotové zázraky. Dalším a neméně důležitým momentem je to, že těmto zákaznicím a potažmo i jejich rodinám se stávají květiny přirozenou součástí života a všech důležitých životních situací.
Chtěli bychom tímto konceptem Volného prodeje ve Vás minimálně vzbudit zamyšlení, případně volnou diskusi mezi květináři a ještě lépe mezi květináři a velkoobchodem o tom, jak by se dalo co nejlépe toto téma využít k prospěchu a spokojenosti našich společných zákazníků. Oni jsou totiž ti, kteří dávají naší společné práci v obchodě s květinami smysl. Pokud Vás tím přímo budeme inspirovat, tím lépe.